חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בלוג

הכל על קולוסטרום: מהן מיוחד בחלב האם הראשוני?

את מייצרת אותו עוד בהריון, הוא מתאים לצרכי התינוק באופן מדויק ותוך ימים בודדים הוא משתנה ומתחלף לחלב– פלא שהוא כל כך מיוחד?

עם הגעתו של התינוק לעולם, נולדת גם ההזדמנות להניק אותו ולספק לו את התזונה וההגנה החיסונית הטובה ביותר, כמו גם חום, הרגעה וביטחון. האופן המופלא שבו הגוף שלך הקדיש את כל המשאבים שלו לגידול התינוק בבטן בחודשי ההריון ממשיך גם מיד אחרי הלידה, כעת ההנקה מסתנכרנת עם צרכי התינוק באופן מושלם וטבעי. במילים אחרות, החלב שבשדיים שלך מתאים במדויק למה שהבייבי שלך צריך ממש מרגע הלידה.

נעים מאוד – קולוסטרום

הקיבה של התינוק שרק נולד היא קטנטנה ולא זקוקה לכמויות רבות של חלב, שגם ככה אין לך עדיין. מיד לאחר הלידה יש לך חלב שנקרא קולוסטרום, “חלב ראשית”. הקולוסטרום הוא חלב אם צהבהב וסמיך המיוצר בכמות קטנה. הקולוסטרום עשיר בנוגדנים ונותן “בוסט” חיסוני לתינוק שנולד כמעט ללא מערכת חיסונית פעילה. הוא משלשל קל וכך מפעיל את מעי התינוק ומסייע בפינוי המקוניום – הצואה הראשונה של התינוק שלך. הקולוסטרום מסייע גם בפינוי עודפי בילירובין. אצל תינוקות לאחר לידה יש פירוק מואץ של כדוריות דם אדומות כיוון שמחוץ לרחם אין לגוף צורך בכמות כדוריות הדם האדומות להן היה זקוק בתוך הרחם. תוצר הפירוק המואץ הזה, הבילירובין מתפנה בצואת התינוק. ככל שהתינוק ינק לעיתים תכופות יותר, יקבל קולוסטרום שמפעיל את המעי- כך פוחת הסיכוי להתפתחות צהבת ילודים על רקע של מיעוט האכלות ומיעוט יציאות.

המסע של הקולוסטרום – מההריון ועד לימים הראשונים לאחר הלידה

הקולוסטרום נוצר בשדיים שלך עוד בהריון. רקמת השד מתפתחת בשליש הראשון להריון, ובתחילת השליש השני (סביב שבוע 16-17) היא מתחילה לייצר את הקולוסטרום. עם הלידה את תרגישי שיש לך מעט חלב אך מצב זה תקין לגמרי. הקולוסטרום מתאים לגודל קיבתו של התינוק, ולמעשה הוא לא זקוק ליותר ממיליליטרים בודדים בכל הנקה ביממה הראשונה. לכן גם אין צורך לחשוש שאולי “אין לך מספיק חלב”. יש לך בדיוק את מה שצריך והכמות תלך ותגדל מיום ליום ככל שההנקות יהיו תכופות יותר בימים הראשונים. בימים שיש בשדיים קולסטרום, השדיים מרגישים בדיוק כמו בסוף ההריון, כך שלא תרגישי מלאות לפני הנקה או תחושת התרוקנות אחריה.

מה אפשר לעשות אם יש אתגר בהנקה בימים הראשונים?

לפעמים אמהות טריות נתקלות באתגרים בהנקה בימים הראשונים, לעיתים קורה שהנקה ישירה אינה מתאפשרת.  פינוי הקולוסטרום מהשד גם במקרים אלה חשוב מאוד גם עבור התינוק וגם עבור המשך ההנקה. אם ההנקה אכן לא מתאפשרת, כדאי לסחוט את השד באופן ידני בטכניקה שכדאי ללמוד מהמיילדת או בקורס הכנה להנקה כבר בסוף ההריון. מחקרים הראו כי כאשר הנקה ישירה אינה מתאפשרת סחיטה ידנית ולאחר מכן שאיבה כבר ביממה הראשונה תסייע בתחילת ייצור החלב עבור התינוק. השאיבה המומלצת היא במשאבה חשמלית דו צדדית, והיא אינה במטרה להוציא קולוסטרום אלא כדי לתת לגוף את הגירוי הנוסף הנדרש לביסוס אספקת חלב כשאין אפשרות להנקה ישירה. כך ניתן להאכיל את התינוק בקולסטרום שנחסט ידנית ולעזור לבסס את אספקת החלב עד שהנקה ישירה כן תתאפשר.

מתי הקולוסטרום הופך לחלב אם?

בין היממה ה-3 וה-5 לאחר הלידה, בהתאם לקיבת התינוק שגדלה מיום ליום והצורך הגובר שלו לחלב, תרגישי שמשהו משתנה, השדיים יעשו חמימים, את עשויה לחוש “זרמים” בשד וגדילה שלו ממש בתוך שעות ספורות. המשמעות היא שהחלב שלך משתנה והקולוסטרום הופך לחלב אם. הוא ייעשה פחות ופחות סמיך וצמיגי והצבע שלו יתבהר בהדרגה לקרמי ולבסוף ללבן. גם ההרכב שלו משתנה בהתאם לצרכי התינוק המשתנים. החלב המשתנה ממשיך להכיל נוגדנים וחומרים תזונתיים שהתינוק זקוק להם, אך במינון הנכון והמדויק לשלב הזה. חשוב שתדעי כי הקולוסטרום לא ייעלם בבת אחת. במשך שלושת השבועות הראשונים לחייו של התינוק שלך את תייצרי ותזיני אותו ב”חלב מעבר” – חלב אם אשר יכיל רכיבי קולוסטרום שיפחתו עם הזמן.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Print