חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בלוג

שעת הזהב: הקסם שבהנקה בשעות הראשונות לחיי התינוק

להנקה מיד אחרי הלידה יש יתרונות גם לך וגם לבייבי, אם את מתכוננת להנקה כדאי לבקש הנק בחדר הלידה. אל דאגה- גם אם זה לא מתאפשר יש כמה דברים שתוכלי לעשות בכל זאת כדי לעודד את ייצור החלב

אחרי שעות ארוכות של צירים, המתנה בחדר הלידה, בדיקות פתיחה ומוניטור הגיע הרגע והבייבי סוף סוף הגיח אל אוויר העולם. איזו התרגשות! חיים חדשים נוצרו ואת הפכת לאמא ליצור הקטנטן שבילה אצלך בבטן חודשים ארוכים. אחרי הבכי שכל כך חיכית לשמוע, הטיפול הראשוני בתינוק וחיתוך חבל הטבור מגיעה ההזדמנות הראשונה להניק את התינוק שלך, כבר בחדר הלידה. חלון הזמנים הזה להנקה הראשונה נקרא “שעת הזהב”. העקרון המנחה לתחילת ההנקה הוא “מוקדם ולעיתים תכופות”- כלומר להתחיל להניק סמוך ככל שניתן ללידה עצמה ולהמשיך בהנקות תכופות, במרווחי זמן קצרים.

מדוע כדאי לך להניק מיד לאחר הלידה?

לאחר הלידה, סביר להניח שאת מוצפת אדרנלין והתרגשות רבה ויתכן שאת גם מרגישה כאבים או עייפות ממאמץ הלידה. זה הזמן לבקש מהמיילדת שתעזור לך לחבר את הבייבי להנקה ראשונה. היתרונות העיקריים עבורך, אמא, הם הנעה של ייצור החלב ואיתות לגוף שההריון הסתיים ויש עתה תינוק להאכיל ולייצר עבורו חלב. עבור התינוק זו תהיה מנה ראשונה של הזנה בחלון זמן שלרוב מאופיין בערנות רגועה. מעבר להזנה, התינוק מצפה להרגיש אותך, להיות איתך במגע עור לעור מיד לאחר שיצא לעולם. הרבה מהרפלקסים שלו מוכוונים לינוק כיוון שזהו דחף הישרדותי אשר טבוע בו.  הנקה מיד לאחר הלידה זו דרך הטבע לענות לצרכי התינוק בהזנה וקרבה לאמא.

כיצד להתכונן להנקה בחדר הלידה?

בטח כבר שמעת על “תכנית לידה”, נכון? בקורסי הכנה ללידה מעודדים אמהות לעתיד לכתוב על דף את הציפיות שלהן מהלידה, כמו גם פרטים חשובים שייתכן שישכחו ברגע האמת. אם תצייני בתכנית הלידה שלך שאת רוצה להניק מיד אחרי שהבייבי ייוולד, צוות חדר הלידה והמיילדות יעשו הכל כדי שזה יקרה. כמו כן, גם המלווה שלך שם כדי להיות הפה שלך ברגעים שיהיה לך קשה לדבר או שתהיי מוצפת בהתרגשות, לכן את יכולה להפקיד אותו על העברת המסר הזה.

ומה אם הנקה מידית לא תתאפשר?

ישנם מצבים בהם הנקה מיד לאחר הלידה לא תתאפשר. לידה מוקדמת, מצב רפואי שלך או של התינוק המצריך טיפול מיידי הם רק דוגמה לכך, אך אין זה אומר שצריך להספיד את ההנקה. מכיוון שהשעות והימים הראשונים הם הכי חשובים לביסוס ההנקה, תוכלי לסחוט באופן ידני את הקולוסטרום מהשד עוד בחדר הלידה או כמה שיותר סמוך לה. סחיטת קולסטרום ידנית תעזור להניע אצלך את ייצור ההנקה, והתינוק יוכל לקבל את החלב שלך בכפית קטנה – הישר אל הפה. מומלץ ללמוד את טכניקת הסחיטה עוד בסוף ההריון בקורס הכנה להנקה, או לבקש עזרה מהמיילדת או מיועצות הנקה זמינות הנמצאות במחלקות היולדות.

יש לך המון דברים לחשוב עליהם ולצפות להם לקראת הלידה (להחזיק את הבייבי בריא ושלם בזרועותייך, זה הדבר החשוב ביותר!)  המחשבות על ההנקה מתרכזות ברגע שאחרי הלידה, התחילת החיים עצמם. ההנקה היא הזנה, הגנה חיסונית, קרבה וחיבור מיוחד ובלעדי שלך ושל תינוקך שממשיך את החיבור שהיה לכם ברחם.  למען התחלה של ההנקה ברגל ימין  חשבי על הנקה בחדר הלידה, יידעי את מי שצריך ולמדי לכל מקרה שלא יהיה כיצד לסחוט את השד. ההשקעה הזאת מצדך תישא פרי, או יותר נכון – חלב, בהמשך הדרך.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Print