חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בלוג

5 דברים שכדאי שתכירו על שיטת BLW – בייבי לד

אם הגיעה השעה, והרגע להתחיל את הארוחות בשולחן המשפחתי, ודאי תשמחו לדעת שמחיות טחונות הן לא השיטה היחידה.
כפי שמרמז השם של השיטה – Baby Led Weaninig כאן התינוק הוא המוביל הבלעדי.
ממש כמו בהנקה, או בהאכלה תומכת הנקה paced feeding התינוק הוא זה שיתווה את הקצב, את הכמות ואת הבחירות שלו מתוך מה שתגישו.

בניגוד להאכלה של מחיות מכפית, כאן נדרשים כישורים אחרים , מהצד שלכם ההורים 🙂

BLW השיטה שמעודדת הגשה של מנות ממש כמו שהם

כשמה כן היא, התינוק הוא זה שמוביל את הארוחה, כל ביס יכנס בשליטה מלאה לפיו, ואת הבחירות מהמגש/השולחן הוא יעשה. מחקרים מציגים כי לשיטה יתרונות הקשורים ביכולת גיוון הטעמים, בפתיחות למרקמים ובוויסות של אכילה.

ההכנה היא הכנה משפחתית, אין צורך להכין מחיות מיוחדות.

שימו לב!
מכינים הערב פשטידה או מרק ברוקולי, מצוין! תוכלו להגיש לתינוק את המרכיבים הבודדים (פרח ברוקולי, קצת גבינה רכה) מבלי להכין מנה יעודית לתינוק .

מה בדבר אלרגיות ?

כאן עדיין יש צורך בתשומת הלב שלכם, בידקו מה הם המזונות החדשים אליהם נחשך התינוק. אל תמהרו לתת תערובות מורכבות כמו פשטידה המכילה גבינות ביצים וקמח, בבת אחת לתינוק שטרם נחשף למרכיבים. עשו גם כאן הדרגתיות שתאפשר לכם לבחון את תגובות מערכת העיכול (העדינה) של תהינוק.
הכינו את עצמכם, זה הולך להיות מלכלך

לכלוך והתנסות זו חלק מהדרך. 

בין אם התינוק שלכם אוכל מכפית ובין אם בגישת ה blw , נגיעה וחקירה מאפיינים את שניהם. אבל כאן, כאשר התינוק מוביל ושולט בהתנסות, אנחנו צופים שיהיה קצת יותר לכלוך.
נסו לומר לעצמכם כי זוהי התנסות לימודית , שתאפשר לתינוק לחוש, להריח ולחקור את המגע. לבדוק למשש ובסוף גם להכניס לפה.

הכינו את עצמכם,ארוחות בשיטת blw לא הופכות להיות משביעות במהרה

אכילה בשיטה זו מצריכה מיומנות מצד התינוק. ודאו כי טרם התנסותכם התינוק מצליח להכניס את היד לפה בקלות. ודאו כי הוא חוקר צעצועים, בגדים וחפצים עם הפה. זה יהיה אחד הסמנים עבורכם לכך שהתינוק יכול להכניס דם מזון לפה.
התנהלות הארוחה בצורה כזו, עלולה לקחת זמן כמו גם כמות מזון לא מאוד גדולה שהגיעה בסופו של דבר לבטן הקטנה.
תנועות של “דחיקת לשון” בהן נפלט מזון החוצה, גם הן תואמות את המצב, ובסופו של דבר יתכן ותחושו בתחילת הדרך כי המאמץ הרב, לא נשא שובע גדול, אם בכלל
תזמנו נכון את ההתנסות, בשעה שהתינוק לא רעב מידי, אך גם לא מיד לאחר הנקה או תמ”ל. וזאת על מנת למצוא אותו “פנוי במידה הנכונה” עבור התנסות שיש בה לא מעט למידה וחקירה.

חוששים מחנק? בדקו מה מתאים לכם, בדקו מה מתאים לתינוק

הורים רבים חוששים מחנק או קושי בבליעה. דעו כי תינוקות ביציבה טובה, כזו המאפשרת להם ישיבה בכיסא תינוק, או על ברכי ההורה ללא “נזילות ” של הגוף הצידה, היא טובה דיה.
מצד שני, אם החשש נוכח בליבכם, ובכל ביס תחושו צורך לזנק על התינוק כדי למנוע סכנה, כדאי לשקול האם זו השיטה הטובה עבורכם.
חווית האכילה חשוב שתעשה תוך אוירה רגועה ושאינה מתוחה. ולא.. לא עבור כולנו הגישה מתאימה.
ודאו כי התינוק שלכם חש בנוח, מושיט ידיו למזון החדש, ורוצה לחקרו. אם צזהו כי עבורכם אכילה מכפית היא הדרך הנכונה, עשו זאת בבטחה! גם לשיטת הכפיות יש יתרונות רבים, וגם בה תוכלו ליישם הרבה מעקרונות “האכלה בה התינוק מוביל”
ולפני סיום כמה טיפים שיעזרו גם לתינוק שלכם לשבוע מאכילה בשיטת blw
א. שלבו מקור שומן בארוחה. לאחר חשיפה לבוטנים/ממרח שקדים או טחינה, תוכלו לשלב בארוחותיו של התינוק שומן שיעזור לו לקבל מזון עשיר ומשביע.
ב.לאחר החשיפה למזונות הבודדים, נסו ליצור מנות המורכבות מכמה מרכיבים, הנקראות גם “ארוחה בביס” ובכך תוכלו לשבת גם אתם בנוח בכיסא, מבלי להיות מוטרדים האם הילד בחר את כל מרכיבי המזון בארוחה.
ג. הגישו חתיכות גדולות . זכרו שהאכלת התינוק את עצמו מצריכה תיאום בין היד לפה, ועל כן חתיכה גדולה תגיע בקלות יתרה לפה. התאימו את המרקם בהתאם למיומנות האכילה וזכרו כי בתחילה תזכו לראות רק ליקוק או מציצה של המזון.

רשימה של מזונות מתאימים להגשה בתחילת דרכם:

פירות וירקות ברצועות באורך אצבע (של אדם מבוגר) כדוגמאת בננה, אבוקדו
ירקות מאודים – חתוכים לרצועות, כמו קישוא, דלעת, בטטה
מקלות צנימים, לחם שקליתם מעט במצנם, ומרחתם עליו ממרח שומני כלשהו
מקלות סלרי , טבולים בממרח אבוקדו
ובהמשך, תוכלו לגוון עם תפריט המשפחה(הבריא! ) שלכם.

שימו לב, עיכול מזון שאינו טחון עלול להיות מעט קשה יותר ממזון מחיתי. עבור תינוקות עם מערכת עיכול סוערת, ודאו את נוחות העיכול אם בחרתם בשיטה

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Print